Навчання старших дошкільників читанню
16 жовтня 2014 року в нашому закладі відбулось засідання методичного об`єднання вихователів старших груп.
Тема: "Ознайомлення з літерами. Навчання дошкільників читанню" (конспект заняття та презентація до нього додається).
Заняття провела вихователь МАНЕЦЬКА Ірина Йосипівна,
стаж роботи - 18 років, кваліфікаційна категорія - "спеціаліст вищої категорії".
Педагог поділилась з колегами досвідом своєї роботи в цьому напрямку.
Конспект заняття в старшій групі
«Ознайомлення з літерами,
навчання дошкільників читанню»
Підготувала вихователь
ДНЗ № 28
Манецька І.Й.
Мета: навчити дітей виокремлювати звук та визначати його положення в слові. Познайомити з твердим приголосним звуком [м], учити визначати його місце в слові, використовуючи умовну позначку. Вчити дітей робити звуковий аналіз 3-х та 4-х фонемних слів. Познайомити з літерою М м та позначенням її на письмі, навчати писати друковану букву м за зразком. Формувати навички читання складів. Учити розуміти навчальні завдання, виконувати їх за вказівкою вихователя, орієнтуватись в зошиті. Закріпити поняття мовних і немовних звуків. Розвивати мовлення, мислення, дрібну моторику руки, виховувати увагу, посидючість.
Матеріали: зошити, ручки, кольорові олівці; дидактична гра «Добавлянки», артикуляційна вправа «Парканчик», ілюстрації із асоціативним зображенням літери м, таблиця із складами ма, мо, му, ми, ме, ам, ом, ум, им, ем, словами мама, мамо, мами, маму; таблиця з ілюстрацією «Мама порається на кухні» та реченнями за цією ілюстрацією; схематичне зображення їжачка, голочки якого нагадують літеру м.
Хід заняття
Комунікативна діяльність
Психоформула
Доброго ранку, життєдайна земле!
Доброго ранку, джерельна водице!
Доброго ранку, чисте повітря!
Доброго ранку, сонечко!
Доброго ранку, гості!
- Діти, сьогодні в нашому садочку зібралось багато гостей, ви вдяглися святково – у вишиванки, тому що наше заняття – святкове: ми покажемо гостям, як ми вчимося читати.
Але спочатку давайте пригадаємо, які існують звуки. (Мовні, немовні).
Діти називають немовні звуки (гуркіт машини, шум вітру, стук дощу тощо).
Вихователь: - А які немовні звуки може видавати людина? (Кашляння, чхання, сміх, плескання в долоні, тупотіння ногами, плач тощо). Але спілкуються люди між собою за допомогою яких звуків? (Мовних). З мовних звуків складається мова спілкування. Яка наша мова? (Українська). А чому? (Бо ми живемо в Україні). А які ще існують мови, крім української? (Діти називають). Будь-яку мову треба поважати, можна вивчати, але рідну мову треба берегти, пишатись, і спілкуватись нею. Наша українська мова красива, багата, милозвучна. Кожне слово, яке ми вимовляємо, складається із звуків. В середній групі ми з вами вивчали звуки, знайомилися з літерами, а тепер вже вчимося ці літери складати і читати. Скажіть, діти в якому місті ми проживаємо. (Ми проживаємо в місті Мукачеве). А з якого звуку починається назва нашого міста? ( Зі звуку [м]). І ось сьогодні занятті ми ознайомимось зі звуком [м].
Робота в зошиті (завдання №1)
Розгляньте малюнок: кого ви там бачите? (Мавпенят). Послухайте уважно віршика про мавпенят.
Бесіда за змістом вірша. (Про кого цей вірш? Що малювали мавпенята? Який звук найчастіше повторювався? (звук [м]).
А зараз пропоную вам погратись у гру «Добавлянки».
Вихователь говорить: «- Яка красива квітка… (Дитина добирає картинку із зображенням мальви).
- На квітку сів… (метелик).
- Дідусь частував малят смачним… (медом).
- У садку виросла солодка…(малина).
Запитання до дітей: які слова вам допомогли закінчити речення? Який спільний звук ви почули в цих словах? Отже, для назв предметів люди використовують слова. Їх можна почути, промовити, прочитати, записати.
Пізнавальна діяльність
Вихователь запитує, чи можна звуки побачити? (Ні, звуки можна промовити і почути).
Фонетична зарядка
Вихователь звертає увагу на правильність вимови звука, важливість тренувальних вправ.
Артикуляційна вправа «Парканчик»
Мета: учити усміхатися так, щоб зуби були зімкнені і трохи оголені.
Я веселий, всім скажу.
Зубів парканчик покажу.
Вправа «Корова мукає»
Мета: розвиток мовленнєвого дихання.
Дорослий показує малюнок корови, пропонує промовити звук [м], звертає увагу на правильність вимови звука (губи міцно стулені, м’яке піднебіння опускається, утворюючи отвір для проходження струменя повітря через ніс, поштовх повітря з голосом розкриває губи), пропонує розтягнути ниточку.
Висновок: ниточку розтягнути не вдається, повітря на своєму шляху натрапляє на перешкоди – губ, звук [м] – приголосний.
Робота в зошиті (завдання № 2)
Розгляньте малюнки і назвіть предмети, які тут зображені (метелик, лимон, млин, сом). Який спільний ви почули звук в цих словах? (Звук [м]). А тепер пригадайте знайомі вам слова зі звуком [м]).
Вихователь показує букву М, м.
А тепер подумайте і скажіть, що вам нагадує буква М. (Дві сестрички взялись за руки, два горби у верблюда, дві гори тощо).
Перетворювальна діяльність
Робота в зошиті (завдання № 3)
Розгляньте малюнки і назвіть предмети, які тут зображені (миша, сом, мухомор, морква, сумка). Заштрихуйте одну з трьох клітинок схеми залежно від місця знаходження звука [м] у слові. Для прикладу розглянемо перший малюнок: миша. Де знаходиться звук [м] у слові миша? (На початку слова).
Фонематичний аналіз слів мак, мама.
Читання за таблицями складів ма, мо, му, ми.
Вихователь пояснює дітям, як поєднувати букви в складах за допомогою ілюстрації «Черепашка».
Завдання на аркушах паперу: обвести по крапочках букву М, на голочках їжачка, які її нагадують.
Вихователь пропонує дітям виконати пісеньку звуків:
А-а-а, котика нема.
Е-е-е, де наш котик де?
И-и-и, спить він на печі.
О-о-о, не будіть його.
У-у-у, з’їв мишку малу.
І-і-і, тихо миші всі.
Підведення підсумку заняття.